Sunday, November 30, 2008

Pengenalan - Januari 2008

Ikan, Tumbuh tumbuhan dan segala hidupan adalah menjadi satu keseronokan bagi kami. Cita cita mendapatkan tapak untuk menterjemahkan 'keseronokan' kami itu telah tertanam dalam jiwa kami sejak dari awal penghijrahan kami ke Selangor dari Johor pada tahun 1995 lagi.







Pertengahan Januari 2008, kami telah ditawarkan untuk meneroka sebidang tanah seluas 4 ekar di Batu 23, Hulu Langat Selangor (Tanah ini berdekatan dengan Dam Semenyih. Untuk kesini, boleh melalui pekan Semenyih dengan menghala ke Kuala Kelawang. Sepanjang jalan ini menyajikan pemandangan semulajadi yang indah. salah satu darinya ialah Pusat Rekreasi Sungai Tekala, Dam Semenyih, Perkampungan Orang asli dan Lain lain lagi. Bagi yang datang dari arah Kuala Lumpur, bolehlah mengikut jalan Bukit Ampang hingga sampai ke Batu 14 Hulu Langat terus mengikut arah kiri sejauh 15km untuk ke agro ini)






Pada awalnya bila lihat bentuk mukabumi tanah tersebut, memang mengerikan..maklumlah takdek pengalaman. Setelah berbincang ngan keluarga (Mak, Azam, Natrah, Hisham, Wak dan aku), maka kami bulldoz jer.. Pada 16 Januari 2008, kerja pertama yang dilakukan ialah menebas, mengukur dan memancang kawasan tahan tu... masa nie tak bleh tahan rasanya, walaupun kami mengupah orang untuk melakukannya, namun kami tetap pergi gak turun padang...maklumlah nak rasa.... Pacat, ular, babi tak usah ceritalah... Itulah cerita bagaimana bermulanya Agro kami........

2 comments:

Anonymous said...

Beb.......respek aku dgn usaha ko bersama keluarga!!!
Menjadi inspirasi pada generasi baru.........
Berbakti pd tanah,pasti ada kelebihannya!!!!

teuku_alan said...

betulla gua pun proud with u all..

bila pula nak tunjuk gambar terkini projek u tu ?

tak sabor pula rasanya nak tengok