Sunday, November 30, 2008

March 2008







Alhamdulillah, minggu pertama bulan Mac 2008, hujan dah mula berhenti dan diganti dengan cahaya matahari yang memancar terik..... Tanah dah mula kering. Kesan hujan pada minggu terakhir Feb 2008 menyebabkan tanah tak berapa cantik... pemendapan berlaku, kami amik keputusan untuk panggil si Ah Yong and the Gang (Kali nie, dia bawak masuk 2 buah tipper, 1 excavator, 1 Backpusher dan 1 Backhoe) untuk memotong bukit kat bahangian belakang dan meratakan dibahagian hadapan kira kira seluas 1 1/2 ekar. Kerja kerja ini dimulakan pada 18 March 2008 hinggalah sampai habis bulan March 2008 pun tak siap lagi...hampir 200 trip (6m3 /trip)telah digunakan untuk menambak dan membaik kawasan 1 1/2 ekar tersebut.

Kolam yang telah dikorek dulu dibiarkan, masa ini proses 'dewatering' diteruskan secara semulajadi... lama gaklah kolam nie akan dibiarkan begitu sahaja bagi memastikan ianya matang dan bersedia melakukan takungan. Boleh lihat gambar disebelah ini yang diambil dari ketinggian 30 meter, rupa kolam yang telah dikorek dan dibiarkan kering dan padu selama beberapa bulan. Mengikut pada perancangan, Bulan Jun 2008, kolam ini akan diisi air yangsalirkan terus dari kaki bukit. Kolam yang dikorek sedalam 4 kaki ini bakal dimuatkan kira-kira 25,000 kaki padu atau 708,000 liter air.


Kerja kerja penambakan ini kawal selia oleh Abang Suri yang punyai minat yang sama ngan kami. Dengan minat yang dimiliki oleh abang suri ini, maka kami telah melantik abang suri untuk membantu kami dalam memastikan projek Agro kami berjalan lancar.




No comments: